"Juf mag ik even met de relaxdoos op de gang?"

Herken je dat?

Die ene leerling die heel veel heen en weer beweegt en zijn energie niet kwijt kan, die te veel druk ervaart door al het schoolwerk dat moet worden gedaan, die continue om zich heen zit te kijken doordat hij is afgeleid, die erg onzeker over zichzelf is, die verdrietig is doordat er gisteren thuis iets vervelends is gebeurd, die leerling die te veel prikkels ervaart in de klas of die ene leerling die heel snel boos wordt en fysiek kan zijn. 

"Zit nu eens stil!"

Nog regelmatig worden zulke kinderen als vervelend en storend ervaren. Vaak hoor ik zulke reacties: “Ik heb je nu al 2x gewaarschuwd”, “Ik heb toch al gezegd dat je geen stress hoeft te hebben”, “Zit nu eens stil”, “Maak er toch niet zo’n probleem van”, “Doe eens normaal”. Deze reacties werken vaak alleen maar averechts. Het is belangrijk dat je het gevoel van het kind serieus neemt. Het kind roept eigenlijk om hulp en het is belangrijk om daar gehoor aan te geven.

Waarom de relaxdoos?

Op basis van wat ik bij de kinderen zag en hoorde ben ik een relaxdoos gaan maken. Op het moment dat zij zich niet fijn voelen mogen ze zelfstandig met de relaxdoos aan de slag. De 25 doe opdrachten (gericht op ademhaling, focus, ontladen etc.) zorgen ervoor dat ze hun aandacht ergens anders op kunnen richten. De verschillende materialen en geuren zorgen voor verwondering en afleiding. Doordat ze met die opdracht aan de slag gaan verleg ik de focus van de boosheid/het verdriet etc. naar iets anders. Ik merk dat ze hierdoor hun vervelende gevoel vergeten. Ze zijn na een tijdje rustig en kunnen dan weer vol energie de klas in of met de leerkracht in gesprek.

Zichtbare gedragsverandering

De opdrachten prikkelen de zintuigen en richt de aandacht van het kind op het hier-en-nu. Bijvoorbeeld door twintig keer heel hoog te springen of zich te verwonderen door aan zacht zand te voelen. Zo verdwijnt de heftigheid van de emotie naar de achtergrond. ‘Een kind dat eerst heel boos was, is een stuk beter aanspreekbaar na het doen van opdrachten uit de relaxdoos. De houding en gezichtsuitdrukking zien er dan heel anders uit. Daarna kan je met elkaar gaan praten: wat is er nu echt aan de hand?’

Zelf leren ingrijpen

In eerste instantie is het aan jou de taak om te signaleren dat het niet goed gaat met een kind. Door het aanbieden van de relaxdoos, geef je de kinderen het gevoel dat je hen ziet en dat ze het gevoel niet weg hoeven te stoppen. Ze moeten er juist mee leren omgaan. Doordat jij ze eerst bewust hebt gemaakt van hoe je het gedrag signaleert en hoe ze er mee kunnen omgaan, leer je dat er mogelijkheden zijn om van het vervelende gevoel af te komen. Na een tijdje kunnen de kinderen zelfstandig met de relaxdoos aan de slag. De ruimte en het vertrouwen doet de kinderen merkbaar goed.

 

Wat zit er in de relaxdoos?

In de relaxdoos zitten in totaal 22 items! 22 verschillende voorwerpen die ieder een ander doel dienen. Voorwerpen waardoor je gericht bent op de ademhaling, waar je hard in kan knijpen, die vreemd aanvoelen, die lekker ruiken etc. 

 

Naast de 22 items zitten er ook 25 opdrachten kaartjes in en een handout. In de handout lees je meer over de visie erachter, de manier waarop je het kan inzetten en het effect!

Interesse in de relaxdoos?

Ben je net zo enthousiast van de relaxdoos als ik? Wil je er mee aan de slag? Ga dan naar de webshop!

De Relaxdoos in de media

RVKO E-koerier magazine

'Juf, mag ik even met de relaxdoos op de gang?' In de klas van Laura Graafmans, leerkracht en IB’er op Het Tangram (Rotterdam-Nesselande) staat een relaxdoos. Kinderen kunnen deze gebruiken als ze bijvoorbeeld boos, gestrest, verdrietig of te druk zijn. Laura heeft de doos zelf bedacht, omdat ze merkte dat leerlingen om verschillende redenen af en toe even stoom moeten afblazen. ‘Ik wil ze niet straffen als ze druk of agressief zijn, ik wil wel hun gedrag veranderen en ze leren omgaan met de emoties die ze hebben. Maar je kunt niet altijd meteen met ze in gesprek. Soms moeten ze gewoon even hun energie of woede kwijt om rustig te kunnen worden. Daarom had ik vroeger een stressbal in mijn bureau, die gaf ik dan even aan een kind. Dat werkte goed. Dat idee heb ik uitgewerkt tot een complete relaxdoos.’

Lees meer »

Artikel Malmberg 'onrustige kinderen in de klas'

Om kinderen andere manieren te leren om onrust en emoties te uiten, bedacht Laura twee jaar geleden de relaxdoos. Ze zag dat veel leerlingen druk voelden op school en thuis, dat gaf hun onrust. Onrustige kinderen kregen bijvoorbeeld een stressbal met een smiley erop. Die mochten ze houden en erin knijpen als ze het lastig hadden. Ze konden zo hun frustratie in de bal kwijt. ‘Dan kwam er weer een glimlach op het gezicht. Je merkte dat het kind zich weer gezien voelt’, vertelt Laura. Ze ontwikkelde dit verder tot een relaxdoos voor in de klas. Een doos met allerlei spullen en opdrachten voor kinderen die veel druk ervaren, boos of hooggevoelig zijn of verdriet hebben.

Lees meer »